Certyfikat SSL – poufność i bezpieczeństwo danych w sieci

Pojęcie certyfikatu SSL w ostatnim czasie często pojawia się przy okazji zakładania nowych stron internetowych, szczególnie tych służących wymianie informacji czy transakcjom handlowym. Czym jest i jakim celom służy taki certyfikat? Dowiedz się więcej na jego temat, a z pewnością docenisz jego zalety.


Czym jest certyfikat SSL?


Pojęcie certyfikatu doskonale znamy z codziennego życia, bowiem taki dokument otrzymujemy zawsze po ukończeniu jakiegokolwiek szkolenia, nadającego nam konkretne uprawnienia. Certyfikaty SSL przydzielają różne instytucje zajmujące się organizacją kursów, tym samym poświadczając nasze nowe kwalifikacje. W przypadku SSL, certyfikat również przydzielany jest przez jednostkę zewnętrzną nazywaną wystawcą lub podmiotem. Poświadczenie w tym wypadku dotyczy nie nowych uprawnień, ale gwarancji bezpieczeństwa danych i ich poufności, a także ochrony całej prowadzonej za pośrednictwem witryny komunikacji.


Czym więc jest certyfikat SSL? Secure Socket Layer to rodzaj protokołu sieciowego stworzonego przez firmę Netscape w 1994 roku i stosowanego jako standard szyfrowania na stronach WWW. To narzędzie służące zabezpieczaniu strumienia danych i uniemożliwiające osobom postronnym przechwytywanie przesyłanych informacji. Założeniem twórców było stworzenie narzędzia uniwersalnego, kompatybilnego z protokołami aplikacyjnymi HTTP, telnet czy FTP. Produkt okazał się dużym sukcesem, czego dowodem jest fakt, że już w 2008 roku korzystało z niego ponad trzy miliony serwerów na całym świecie.


Kiedy strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL?


Osoby postronne surfujące w sieci nie zawsze wiedzą, czy strona, którą użytkują jest w pełni bezpieczna. Korzystanie przez daną witrynę z protokołu zabezpieczającego można jednak sprawdzić w bardzo prosty sposób. Podstawowym wskaźnikiem jest zmiana dokonana na pasku adresu, na którym zamiast tradycyjnego „http://” przed URL strony pojawia się oznaczenie „https://”. Innym symbolem wskazującym na szyfrowanie SSL jest niewielka ikona kłódki w pasku adresu. Z takiego oznaczenia korzystają m.in. strony internetowe wszystkich banków, których domeny zawsze zabezpiecza certyfikat SSL. Dodatkowo pasek domeny chronionej najwyższym poziomem zabezpieczeń zabarwiony jest na kolor zielony.


Poziom zabezpieczenia może być zróżnicowany zależnie od potrzeb i charakteru danej domeny. Do szyfrowania stosuje się certyfikat o określonej długości klucza. Im jest on dłuższy, tym wyższy poziom zabezpieczeń. Obecnie certyfikat SSL może mieć 128 lub 256 bit. Warto wiedzieć, że certyfikat wystawiany jest wyłącznie dla jednej domeny, a dane są zabezpieczone tylko wówczas, gdy się z niej korzysta. Posiadając więcej domen. Koniecznie należy wykupić certyfika dla każdej z nich oddzielnie. Dla subdomen wystawiane są certyfikaty Wildcart.


Dlaczego warto mieć certyfikat SSL?


Posiadanie strony o charakterze publicznym, takiej jak: wizytówka firmy, sklep internetowy czy strona przeznaczona do umieszczania na niej opinii lub korzystania z pomocy specjalistów odpowiadających na prywatne pytania wymaga ochrony prywatnych informacji. Certyfikat SSL sprawia, że dane nie są wysyłane tekstem otwartym, dostępnym dla wszystkich, lecz podlegają szyfrowaniu. Dzięki temu podając swoje dane osobowe lub szczegóły z życia prywatnego czy zawodowego użytkownik ma pewność, że nie zostaną one przechwycone i wykorzystane do celów przestępczych. Co możesz zyskać, wykupując taki certyfikat dla swojej witryny?


Przede wszystkim istotne jest to, że zabezpieczenie protokołem jest widoczne dla osób korzystających z sieci. Wchodząc na stronę sklepu wiedzą oni, że gwarantuje im ona bezpieczeństwo. Pojedyncza litera w pasku adresu wielokrotnie zwiększa zaufanie do witryny, gwarantując klientowi poczucie bezpieczeństwa. Firma lub sklep zyskuje też na prestiżu, a świadomość potencjalnych klientów, że dba się o ich bezpieczeństwo sprawia, że marka zdobywa dodatkowe punkty. Certyfikat SSL daje również poczucie pewności i bezpieczeństwa samemu właścicielowi domeny, bowiem z uwagi na obowiązek ochrony danych osobowych eliminuje ryzyko ich przechwycenia i ewentualnych pozwów sądowych klientów.